Odkrywaj Grecję — Akropol — serce Grecji, serce świata

Kategoria: Okiem Grecosa
Kierunek: Attyka  

Ateny to miasto, które żyje dwoma rytmami jednocześnie – oddechem wielowiekowej historii i pulsującą energią współczesności. Spacerując jego ulicami, trudno oprzeć się wrażeniu, że przeszłość i teraźniejszość splatają się tutaj na każdym kroku. To właśnie w Atenach narodziła się demokracja, filozofia, teatr – cywilizacja, z której osiągnięć czerpie dziś cały współczesny świat.

Miasto ma w sobie coś, co trudno opisać słowami. Może to światło – ciepłe, złote, otulające, jak miękki koc. Może powietrze – gęste od zapachu jaśminu, rozgrzanego kamienia i historii, którą czuje się pod stopami. A może to coś znacznie więcej: emocja, która rodzi się w sercu, gdy patrzysz na tę metropolię skąpaną w zachodzącym słońcu.

widok na centrum aten wraz z widokiem na acropol, piekna panorama miasta widziana z daleka

Ateny — trzeba tu być przynajmniej raz w życiu

Sercem miasta jest bez wątpienia Akropol – dumnie górujący nad stolicą, z majestatycznym Partenonem, który od ponad 2,5 tysiąca lat patrzy w stronę nieba. Jedno spojrzenie wystarczy, by poczuć respekt wobec czasu i ludzkiego geniuszu. Ale prawdziwa magia Aten kryje się też u jego stóp.

Plaka, najstarsza dzielnica miasta, to labirynt wąskich uliczek, gdzie kamienne schody prowadzą do ukrytych tawern, a bugenwille wspinają się po bielonych murach. Każdy zaułek opowiada własną historię – czasem romantyczną, czasem pełną tajemnic.

ulica w dzielnicy plaka, kolorowe pnącza i kwiaty, urokliwe miejsce, ateny
urokliwe kafejki w dzielnicy plaka, ateny
CZYTAJ WIĘCEJ: Ateny w jeden dzień

Jeszcze bardziej baśniowo robi się w Anafiotice – maleńkiej enklawie w sercu miasta, przypominającej wyspiarską wioskę. Zbudowana przez robotników z wyspy Anafi, pachnie tymiankiem, ciszą i bielą cykladzkich domów. To właśnie tu rozumiesz, co oznacza słowo „oczarowanie”, bo ta dzielnica wygląda, jak sen. Białe domki, niebieskie okiennice, kręte ścieżki, które prowadzą donikąd – albo właściwie wszędzie. 

Ateny są romantyczne nie dlatego, że są idealne. Ale dlatego, że są prawdziwe. Niosą w sobie ciężar wieków i lekkość letniego popołudnia. Kiedy raz się je poczuje – wraca się do nich już zawsze. Jeśli nie ciałem, to sercem.

anafiotika, ateny, widok na uliczkę
biały domek z niebieskimi okiennicami, anafiotika w atenach
dzielnica anafiotika i jej białe domki, kot leżący na płocie, ateny
białe domki i kolorowe okiennice w dzielnicy anafiotika w atenach

Akropol – serce Aten, dusza Grecji

Centralny punkt miasta. Jego wizytówka i najważniejsze miejsce. Góra, jak drogowskaz, który widać gdziekolwiek jesteś. Wystarczy spojrzeć, by zrozumieć, czym dla Aten – i dla całej Grecji – jest Akropol. Wznoszący się 156 metrów nad miastem wapienny płaskowyż od wieków patrzy w niebo i przypomina, że tu, właśnie tu, narodziła się cywilizacja zachodnia.

Historia Akropolu sięga epoki neolitu, ale jego złoty czas to V wiek p.n.e., zwany „wiekiem Peryklesa”. Po zwycięstwie nad Persami Ateny postanowiły odbudować zniszczone świątynie i stworzyć coś, co zadziwi świat. Efektem był kompleks budowli, które do dziś wzbudzają podziw, niezależnie od stopnia ich zniszczenia.

ateny nocą, plac monasteriaki, pięknie oświetlony akropol

Partenon

Centralnym punktem Akropolu jest Partenon — symbol klasycznego piękna, harmonii i proporcji. Choć wiele razy uszkadzany – przez trzęsienia ziemi, wojny, wybuchy – Partenon wciąż stoi dumnie, jakby czas nie miał nad nim władzy.

Partenon to jeden z najsłynniejszych zabytków starożytnej Grecji, który do dziś zachwyca swoją monumentalną architekturą i bogatą historią.

Został wzniesiony w latach 447— 432 p.n.e., w czasach największego rozkwitu Aten pod przywództwem Peryklesa, (jak wspomniałam — Grecy chcieli zbudować coś, co oszołomi świat… no cóż… udało im się to!) Świątynia została zaprojektowana przez architektów Iktinosa i Kallikratesa, natomiast nadzór artystyczny sprawował słynny rzeźbiarz Fidiasz. Budowla była poświęcona bogini Atenie — opiekunce miasta.

pathenon, wzgórze akropolu, ateny, widok na świątynię

Partenon to klasyczna świątynia dorycka, choć zawiera również elementy stylu jońskiego. Wykonany został z marmuru pentelickiego, a jego proporcje i detale architektoniczne uważane są za szczytowe osiągnięcie sztuki starożytnej Grecji. Wewnątrz znajdował się ogromny posąg Ateny wykonany przez Fidiasza ze złota i kości słoniowej.

Po upadku starożytnej Grecji Partenon zmieniał swoje funkcje. W czasach bizantyjskich został przekształcony w kościół chrześcijański, a po zdobyciu Aten przez Turków osmańskich w meczet. W 1687 roku, podczas oblężenia miasta przez wojska weneckie, Partenon został poważnie uszkodzony w wyniku eksplozji prochu, który Turcy przechowywali w jego wnętrzu.

Akropol w Atenach w świetle zachodzącego słońca, panorama

Od XIX wieku, kiedy Grecja odzyskała niepodległość, Partenon stał się narodowym symbolem. Niestety, wiele elementów świątyni – w tym słynne rzeźby – zostało wywiezionych przez Brytyjczyków i znajduje się dziś w British Museum w Londynie, co do dziś budzi kontrowersje. Mimo to Partenon pozostaje jednym z najważniejszych zabytków dziedzictwa światowego i jest objęty ochroną UNESCO.

Erechtejon

Obok Partenonu znajduje się Erechtejon – świątynia, która zachwyca swoją asymetrią i legendą o sporze Posejdona z Ateną. Jej najbardziej rozpoznawalnym elementem jest Ganek Kor – kolumny mają formę kobiecych postaci – każda inna, każda poruszająca.

To jedna z najbardziej wyjątkowych i charakterystycznych budowli Akropolu ateńskiego. Choć mniej monumentalna niż Partenon, zachwyca oryginalną architekturą i bogatą symboliką religijną. Jego nazwa pochodzi od mitycznego króla Erechteusza, który według legendy był jednym z pierwszych władców Aten.

erechtejon, świątynia akropolu, widok na świątynię, ateny

Budowa Erechtejonu rozpoczęła się około 421 roku p.n.e., a zakończyła około 406 roku p.n.e., w czasie wojny peloponeskiej. Świątynia została wzniesiona w miejscu o szczególnym znaczeniu religijnym – miała upamiętniać najważniejsze mity związane z początkiem Aten, m.in. spór Posejdona i Ateny o opiekę nad miastem.

Erechtejon był poświęcony kilku bóstwom jednocześnie: Atenie, Posejdonowi, Hefajstosowi oraz Erechteuszowi. Znajdowały się w nim święte relikwie, m.in. oliwka posadzona przez Atenę i znak po trójzębie Posejdona.

Wyróżnia się nietypowym planem – jest asymetryczny, co wynikało z konieczności dopasowania budowli do naturalnego ukształtowania terenu i istniejących świętych miejsc. Najbardziej znanym elementem świątyni jest wspomniany przeze mnie wyżej Ganek Kor, czyli portyk wsparty nie na kolumnach, lecz na sześciu rzeźbach kobiet – kariatydach. To unikatowy przykład połączenia funkcji nośnej i dekoracyjnej w architekturze.

erechtejon, widok na świątynię, akropol, ateny

Podobnie jak Partenon, Erechtejon ulegał zmianom przez wieki. W czasach bizantyjskich służył jako kościół, a podczas panowania tureckiego – jako harem dowódcy garnizonu. W XIX wieku przeprowadzono pierwsze prace archeologiczne i restauratorskie, mające na celu zachowanie świątyni.

Budowla jest dziś symbolem finezji i kreatywności ateńskiej architektury. Oryginalne kariatydy, narażone na zniszczenie przez zanieczyszczenia powietrza, zostały przeniesione do Muzeum Akropolu, a na miejscu znajdują się ich wierne kopie. Jeden z oryginalnych posągów znajduje się (niestety) w British Museum.

muzeum akropolu, ateny, widok na posąchi erechtejonu

Propyleje

Do Akropolu prowadzi monumentalna brama – Propyleje. Pełniła funkcję reprezentacyjnego wejścia do świętego wzgórza, na którym znajdowały się najważniejsze świątynie starożytnych Aten, o których piszę powyżej i poniżej. Budowla ta łączyła funkcję praktyczną z symboliczną – miała podkreślać potęgę miasta i wprowadzać pielgrzymów w nastrój religijnego skupienia.

Budowa Propylejów rozpoczęła się w 437 roku p.n.e., w czasie rządów Peryklesa, jako część wielkiego programu przebudowy Akropolu. Autorem projektu był architekt Mnesikles. Ze względu na wybuch wojny peloponeskiej prace zostały przerwane w 432 roku p.n.e., przez co Propyleje nigdy nie zostały ukończone zgodnie z pierwotnym planem.

Mimo to powstała główna część kompleksu, która zachwycała proporcjami, materiałami i nowatorskimi rozwiązaniami architektonicznymi. Propyleje składają się bowiem z centralnej hali z sześcioma kolumnami w stylu doryckim oraz dwóch bocznych skrzydeł. Wewnątrz zastosowano kolumny jońskie, co stanowiło ciekawy kontrast stylów i przykład łączenia elementów architektury greckiej.

propykleje, brama akropolu, widok, ateny

Cała konstrukcja została wykonana z marmuru pentelickiego, a monumentalność wejścia miała robić wrażenie na wchodzących – pielgrzymach, obywatelach i gościach z innych miast.

W północnym skrzydle Propylejów znajdowała się tzw. Pinakoteka – miejsce, gdzie wystawiano obrazy i dzieła sztuki, co czyni z Propylejów jedno z najstarszych znanych miejsc ekspozycji artystycznej w świecie zachodnim. W okresie bizantyjskim i osmańskim Propyleje ulegały przebudowom, częściowym zniszczeniom i adaptacjom do nowych funkcji. Podczas panowania tureckiego w jednej z części urządzono magazyn prochu, co doprowadziło do poważnych uszkodzeń w XVII wieku w wyniku eksplozji.

Dziś Propyleje są częścią kompleksu archeologicznego Akropolu i podlegają intensywnym pracom konserwatorskim. Choć zachowały się jedynie częściowo, nadal ukazują kunszt starożytnych greckich architektów i pełnią ważną rolę w zrozumieniu urbanistyki oraz sakralnej przestrzeni Aten klasycznych.

akropol, ateny, widok na partenon i propyleje

Świątynia Ateny Nike

Perła Akropolu zbudowana ku czci zwycięstwa i pokoju. Jest niewielka, lecz niezwykle ważna. Znajduje się na południowo-zachodnim krańcu wzgórza. Choć znacznie mniejsza od Partenonu czy Erechtejonu, odgrywała istotną rolę religijną i polityczną jako miejsce kultu bogini zwycięstwa – Ateny Nike. Świątynia została wzniesiona około 427–424 roku p.n.e., w czasie wojny peloponeskiej, kiedy Ateńczycy szczególnie potrzebowali boskiego wsparcia i nadziei na zwycięstwo. Była poświęcona Atenie jako bogini zwycięstwa – Nike, co czyniło ją ważnym miejscem modlitwy o triumf nad wrogami, szczególnie nad Spartą. Zbudowana została na miejscu wcześniejszego sanktuarium, które zniszczyli Persowie podczas najazdu w 480 r. p.n.e.

Świątynia Ateny Nike została zaprojektowana przez architekta Kallikratesa i jest klasycznym przykładem stylu jońskiego. Ma formę amfiprostylosu – czyli świątyni z kolumnami tylko z przodu i z tyłu (po cztery kolumny po każdej stronie), bez kolumnady bocznej.

W całości wykonana z marmuru pentelickiego mierzy zaledwie około 8 metrów długości i 5 metrów szerokości. Mimo niewielkich rozmiarów zachwyca elegancją i harmonią proporcji.

świątynia ateny nike, niewielka świątynia na akropolu, ateny
muzeum akropolu, widok na płaskorzeźby ze świątyni, akropol

Szczególnie słynny jest fryz otaczający świątynię, przedstawiający sceny bitew – zarówno mitologicznych (np. bitwa Greków z Persami), jak i współczesnych dla Ateńczyków. Najbardziej znanym dziełem rzeźbiarskim związanym z tą świątynią jest płaskorzeźba „Nike wiążąca sandał” – arcydzieło sztuki klasycznej, które ukazuje boginię w niezwykle ludzkim, delikatnym geście.

W czasach bizantyjskich i osmańskich świątynia została przekształcona, a następnie rozebrana przez Turków w XVII wieku, by wykorzystać materiał do fortyfikacji. Na szczęście w XIX wieku, po odzyskaniu niepodległości przez Grecję, świątynia została odbudowana z zachowanych oryginalnych elementów.

Obecnie Świątynia Ateny Nike jest jednym z najlepiej zachowanych i najczęściej odwiedzanych miejsc na Akropolu. Jej rekonstrukcja i ochrona stanowią przykład nowoczesnych działań konserwatorskich w archeologii. Oryginalne rzeźby, w tym słynna Nike, znajdują się dziś w Muzeum Akropolu, gdzie są bezpieczne i odpowiednio zabezpieczone.

muzeum akropolu, rzeźby, ateny

Amfiteatr Akropolu — Teatr Dionizosa

Gdy myślimy o Akropolu, nie sposób nie wspomnieć o tym pięknym miejscu. U stóp południowego zbocza Akropolu w Atenach znajduje się Teatr Dionizosa – najstarszy znany teatr w starożytnej Grecji i miejsce, które uznaje się za kolebkę dramatu europejskiego. To właśnie tutaj wystawiano dzieła największych greckich tragediopisarzy, takich jak Ajschylos, Sofokles, Eurypides i Arystofanes.

Początki teatru sięgają VI wieku p.n.e., kiedy to w Atenach odbywały się religijne obchody ku czci boga wina i urodzaju – Dionizosa. W ramach Dionizjów organizowano widowiska dramatyczne, początkowo bardzo proste, z czasem coraz bardziej rozbudowane.

Pierwszy teatr był konstrukcją drewnianą i tymczasową. Kamienny teatr, którego ruiny można oglądać do dziś, powstał w IV wieku p.n.e. Mieścił nawet do 17 tysięcy widzów, co czyniło go jednym z największych obiektów tego typu w starożytnym świecie.

teatr dionisosa, akropol, widok na miasto, fragment, detale, ateny
statua, rzeźba, teatr dionisosa, ateny, akropol
teatr dionisosa, akropol, widok na teatr i miasto

Teatr Dionizosa był otwartą budowlą na planie półkola, wkomponowaną w naturalne zbocze wzgórza. Składał się z:

  • Orchestry – centralnego, okrągłego placu, na którym występowali aktorzy i chór
  • Theatronu – widowni wykutej w zboczu wzgórza;
  • Skene – budynku za sceną, pełniącego funkcję zaplecza i tła dla przedstawień.

 

Widownia była podzielona na sektory, z których część przeznaczona była dla kapłanów, urzędników i honorowych gości. Zachowały się kamienne siedziska – w tym tron kapłana Dionizosa, umieszczony centralnie w pierwszym rzędzie.

Teatr Dionizosa to nie tylko budowla – to miejsce narodzin teatru jako formy sztuki. Tu odbywały się konkursy dramatyczne, w których rywalizowali poeci i aktorzy. Przedstawienia były ważną częścią życia publicznego i religijnego, a udział w nich był wręcz obowiązkiem obywatela. Wystawiano tu zarówno tragedie, poruszające poważne tematy moralne i społeczne, jak i komedie, często pełne politycznego komentarza i satyry.

teatr dionisosa, widok na miasto i teatr

W czasach rzymskich teatr został częściowo przebudowany, dostosowany do nowych potrzeb i stylu widowisk. Po upadku starożytnej Grecji i Rzymu teatr popadł w ruinę. Jego pozostałości odkryto i zaczęto badać dopiero w XIX wieku.

Obecnie teatr jest jednym z najważniejszych stanowisk archeologicznych Aten i atrakcją turystyczną. Odbywają się tu również symboliczne przedstawienia i koncerty.

Teatr Dionizosa to nie tylko zabytek, ale też symbol narodzin kultury teatralnej, której dziedzictwo trwa do dziś – od greckiej tragedii po współczesny dramat.

widok z góry na cały akropol, piękny widok na ateny, miasto i wzgórze oraz teatr dionisosa

No cóż… mam nadzieję, że już wiesz, że Akropol to nie tylko kamienie. To świadek idei, które zmieniły świat – demokracji, filozofii, sztuki. Miejsce, które uczy pokory wobec czasu, geniuszu ludzkiego umysłu i potrzeby tworzenia piękna.

Mam też nadzieję, że dziś, spacerując po jego wzgórzu, wśród ruin i światła, na Twoich Wielkich Greckich Wakacjach poczujesz coś więcej niż podziw. Poczujesz obecność przeszłości. I zrozumiesz, że to, co minęło, nieprzerwanie żyje w każdym z nas.